Om Drømmehagen barnehage
Drømmehagen barnehage er en avdelingsbarnehage beliggende sentralt i Mjåtveitmarka på Frekhaug. Barnehagen ligger i umiddelbar nærhet til store frilufts- og naturområder som vi benytter oss mye av.
Vi har et flott uteområde hvor det er adskilt område for store og små barn. Vår moderne barnehage er lys, luftig og gjennomskinnelig, har et meget godt inneklima.
Nedenfor kan du lese mer om oss som jobber i Drømmehagen barnehage, bygget og våre omgivelser.
Området
Klikk på punktene på kartet for mer informasjon.
Innganger:
- Hovedinngang, kjøkken og administrasjon
- Villa Villekulla og Lønneberget
- Fantasia og Soria Moria
- Blåfjell og Narnia/Drømmehagen gård
- Lilleputtland og Eventyrland
Hovedinngang, kjøkken og administrasjon
Villa Villekulla og Lønneberget
Inngang Fantasia og Soria Moria
Inngang Blåfjell og Narnia/Drømmehagen gård
Inngang Lilleputtland og Eventyrland
Til badestrand
Uteteater og gapahuk
50 meter
Ut i naturen 200 meter
Sjørøverskute
Bygget
Drømmehagen barnehage har et høyteknologisk laveneregibygg med meget godt inneklima. Barnehagen ble tegnet med inspirasjon fra nord-Italia og inneholder både piazza og atelier. I forhold til filosofien vår har vi ivaretatt kravene til lys, luft og gjennomskinnelighet med lyssjakter i taket, stor takhøyde og mye glass.
Uteområdet
Vi har et stort og flott uteområde i Drømmehagen barnehage som er adskilt for store og små barn. Vi har gode lekeapparater i naturmateriale og en fin og spennende skog hvor barna kan utfolde seg motorisk og ta i bruk fantasien. Vi har også to gapahuker på området hvor vi kan lage og spise maten vår, ha samlingsstunder, dramatisering eller pedagogiske aktiviteter og eksperimenter sammen.
Omgivelsene
Barnehagen ligger i umiddelbar nærhet til store frilufts- og naturområder. Vi er en uteglad gjeng i Drømmehagen barnehage og bruker hyppig Drømmehagen gård og skogen rundt, sjøen og fjelltoppene vi har rundt oss, sammen med barna. Sammen utforsker vi omgivelsene våre i takt med årstidene og vi gleder og undrer oss over alle de spennende oppdagelsene vi gjør på turene våre.
Avdelingene
Lilleputtland er en småbarnsavdeling med 14 barn i 1-2 års alderen.
På Lilleputtland blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Ina, og med seg på laget har hun Lena, Helene og Kristine.
Lilleputtland er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. På turene tar vi med oss de pedagogiske aktivitetene, lager mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageåret 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F. v. Ina, Lena, Helene, og Kristine
Eventyrland er en småbarnsavdeling med 14 barn i alderen 1-2 år.
På Eventyrland blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Caroline, og med seg på laget har hun Linn Kristin, Karin og Anja.
Eventyrland er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. På turene tar vi med oss de pedagogiske aktivitetene, lager mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageåret 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
Lønneberget er en småbarnsavdeling med 14 barn i alderen 1-2 år.
På Lønneberget blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Mathilde, og med seg på laget har hun Ingvild, Juliette, Irene og Randi.
Lønneberget er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. På turene tar vi med oss de pedagogiske aktivitetene, lager mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageårene 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F.v. Mathilde, Ingvild, Juliette, Irene og Randi.
Villa Villekulla er en småbarnsavdeling med barn alderen 1-2 år som fylles gradvis opp med de minste barna frem til jul.
På Villa Villekulla blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Mathilde, og med seg på laget har hun Lena og Amalie.
Villa Villekulla er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. På turene tar vi med oss de pedagogiske aktivitetene, lager mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageårene 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F.v. Mathilde, Lena og Amalie
Fantasia er en avdeling med 24 barn i alderen 3-5 år.
På Fantasia blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Ann Merete, og med seg på laget har hun Birthe, Katarzyna og Marianne.
Fantasia er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. Vi er en aktiv avdeling som er ute hver dag, hvorav minst tre av dagene er ute på tur. På turene lager vi mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageårene 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F.v. Ann Merete, Birthe, Katarzyna og Marianne.
Soria Moria er en storbarnsavdeling med 24 barn i alderen 3-5 år.
Soria Moria blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Malin, og med seg på laget har hun Amanda, Kjersti og Ashwaq.
Soria Moria er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. På turene tar vi med oss de pedagogiske aktivitetene, lager mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageårene 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F.v. Malin, Amanda, Kjersti og Ashwaq.
Blåfjell er en storbarnsavdeling med 24 barn i alderen 2-6 år.
På Blåfjell blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Maya, og med seg på laget har hun Stephanie, Camilla og Hege.
Blåfjell er en uteglad og kreativ gjeng barn og voksne som liker å undre seg sammen over de ulike spørsmålene barna har, og det de finner av oppdagelser på veien. Trygge voksne som skaper gode relasjoner og som lytter til og ser hvert enkelt barn, hvor humor og lekenhet er en viktig del av hverdagen. På turene tar vi med oss de pedagogiske aktivitetene, lager mat på bål/primus, tar hvilestund i hengekøye, utforsker nærmiljøet og undrer oss sammen med barna rundt naturens mange spørsmål.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageårene 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F.v. Maya, Stephanie, Camilla og Hege.
Drømmehagen Gård er en friluftsavdeling med 24 barn i alderen 3-6 år.
På Narnia/Gårdsavdelingen blir du tatt i mot med et smil av et omsorgsfullt personale som gjør sitt ytterste for at ditt barn og dere foreldre blir møtt med forståelse, annerkjennelse og trygghet. Avdelingen ledes av avdelingsleder Nina, og med seg på laget har hun kreativ leder Birthe Ann, Linn Christine og Ørjan.
Barna leveres og hentes i barnehagen på avdeling Narnia. Avdelingen er på daglige turer til et av de mange varierte områdene vi har å boltre oss på. Barna får være med å utforme nye plasser og naturen i seg selv gir barna alle muligheter til lek i fantasiverden. Her får de også gode, varierte og motoriske utfordringer. Drømmehagen Gård er et nydelig sted hvor barna kan finne roen sammen med de voksne i flotte og grønne omgivelser.
Vakre Drømmehagen Gård ligger kun 300 meter fra Drømmehagen barnehage. Her lærer barna om stell av ulike planter og bærbusker og de får oppleve sjølivet og skattene man finner langs strandlinjen. Ettersom vi har høner på gården, har barna også i oppgave å samle egg og stelle hønene. I løen vår får barna oppleve mestring og utfolde seg kreativt i vårt ReMida-(gjenbruks-)rom gjennom ulike formingsaktiviteter i tillegg til snekring og teater.
Gjennom kjerneverdiene våre (FLINK) skal vi voksne være forskende i vårt arbeid sammen med barna. Vi skal være lekende og inspirerende, og våge og tenke «ut av boksen» i planleggingen av det pedagogiske arbeidet.
F-orskende
L-ekende
I-nspirerende
N-ytenkende
K-unnskapsrik
Grunnlaget for trygg tilknytning og ivareta barns behov er en del av vår arbeidsmåte i og mot barn (Trygghetsirkelen). Personalet i Drømmehagen har alle deltatt på COS-kurs.
For barnehageårene 2024-2026 skal vi rette fokus mot det estetiske og kunstfaglige språket som også er sentralt i Reggio Emilia filosofien. KUNST og «det skapende barnet» vil være høyt i fokus de neste to årene. Deler av læringsprosessen gjennom relasjon og andre tilknytninger involverer å arbeide med en rekke språk. Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at opplevelser med kunst og kultur kan legge grunnlaget for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. Det handler om å bruke alle sansene våre i møte med verden, om å få estetiske erfaringer som gir inntrykk, og som leder til skapende uttrykksopplevelser.
Vi ønsker å utforske kunst og kreativitet i barnas læringsprosesser gjennom barnas «100» språk. Gjennom høsten vil det faglige fokuset være «hva er barna opptatt av i møte med det estetiske»? Vi skal observere, notere og reflektere rundt barnas «hundre» møter med kunst, og sammen med barna finne veien og videre problemstilling inn i årstemaet. Målet er ikke hva vi voksne vet om kunst, og alt vi kan lage sammen med barna. Det som er interessant, er prosessen, hva barna gjør og hva de uttrykker.
«Kunnskap kan ikke overføres, den må skapes i handling og refleksjon mellom mennesker» (Paulo Freire 1921-1997)
F.v. Nina, Birthe Ann, Ørjan, Linn Christine og Hanna.
Mat og ernæring er et av våre satsingsområder og kjøkkenet er derfor en sentral og viktig del av Drømmehagen barnehage.
Avdelingsleder Silje E. Garlid brenner for et sunt, variert og sukkerredusert kosthold. Silje er også glad i friluftsliv og blir gjerne med en av våre avdelinger ut i skogen for å lage mat sammen med barna, og for å inspirere avdelingene til å lage mat ute på tur. Linda Molvik er Silje sin gode kollega og medhjelper på kjøkkenet. De deltar begge på avdeling når det er behov for det, og benytter da anledningen til å inspirere til å involvere barna i matlaging og til å forske på mat.
Frokostmåltidet er en fin anledning til for kokken til å bli kjent med barna og kokken besøker derfor avdelingene til frokost hver sin dag. I Drømmehagen jobber vi for å spre MATGLEDE. I 2019 ble vi kåret til «Årets Matgledebedrift» i konkurranse med hoteller, restauranter, kantiner, sykehjem og sykehus, og vi er stolte over å være eneste barnehage som har vunnet denne prisen!
F.v. Silje, Linda.
I administrasjonen arbeider daglig leder/eier Mariann L. Soltveit, faglig leder/styrer Jeanette R. Marøy og gårds- og vedlikeholdsarbeider Ole Morten Sæle.
Ledelsen arbeider for at Drømmehagen barnehage skal ha god faglig kvalitet i tråd med Rammeplanen for barnehager, våre satsingsområder og våre kjerneverdier. Vi jobber for å opprettholde et motivert personale som er Forskende, Lekende, Inspirerende, Nytenkende og Kunnskapsrike i aktiviteter sammen med barna. Drømmehagen barnehage skal ha ansatte som setter barna først, som respekterer og lytter til dem og som gir rom for at barna kan uttrykke seg gjennom sine «hundre språk».
Vi er genuint opptatt av at barn og foreldre skal være fornøyde med barnehagen vår. Vi vektlegger et godt samarbeid med foreldre/foresatte, og er åpne for en dialog der det er behov. Sammen med barnas hjem ønsker vi å skape en god hverdag med spennende aktiviteter og tilrettelagte utfordringer for det enkelte barn.
F.v. Mariann, Jeanette og Ole Morten.
Årsplan 2024/2025
Drømmehagen barnehage ønsker gjennom denne årsplanen/virksomhetsplanen å vise noe av innholdet i barnehagen, hvilke mål vi setter oss og hvordan vi sammen skal arbeide for å nå disse målene.
Årsplanen er først og fremst en plan og en fagbok til personalet, og skal brukes som et arbeidsredskap. I tillegg skal det være en hjelp til å nå de målene vi har satt oss. Den kan også være god informasjon til foreldre og andre interesserte om de planer, mål og arbeidsoppgaver vi har i barnehagen.
Drømmehagen barnehage
Floghaugane 61
5918 Frekhaug
» post@drommehagenbarnehage.no
T: 47 97 93 00
Sosiale medier
» Besøk oss på Facebook
» Besøk oss på Instagram